Present Simple- Czasownik to be

Czasownika to be używamy min. Przy określaniu wieku i narodowości, oraz przy opisywaniu cech i położenia osób lub przedmiotów np.:

I’m sixteen.

He is nice.

They’re form France.

Zdania twierdzące

I

‘m/ am

English.

He/She/It

‘s/ is

We/You/They

‘re/ are

 

Zdania przeczące

I

‘m not/ am not

at home.

He/She/It

isn’t/ is not

We/You/They

aren’t/ are not

 

Pytania

 

Krótkie odpowiedzi

Am

I

late?

Yes,  you are

No, you aren,t

Are

you

Yes, I am

No, I’m not

Is

He/ she/ it

Yes He/ she/ it is

No, he/she/it isn’t

Are

We/ you/ they

Yes We/ you/ they are

No, We/ you/ they aren’t

         

 

Pytania z who, what I where

Osoby- Who

Przedmioty- What

Miejsca- Where

Who’s this?

What’s this?

Where’s the CD player?

Who’s he?

What is it?

Where are you from?

Who are you?

What are they?

Where am I?

 

Have got- Wyrażenie posiadania

·       dla wyrażenia posiadania, np.:
I’ve got a dog and a parrot.

·       przy opisywaniu osób, opowiadaniu o rodzinie oraz planie lekcji, np.:
She’s got wavy hair.

I haven’t got any brothers or sister.
We haven’t got Maths on Monday and Wednesday.

Zdania twierdzące

I/ We/ You/ They

‘ve got/ have got

brown eyes.

He/ She/ It

‘s got/ has got

 

Zdania przeczące

I/ We/ You/ They

haven’t got/ have not got

a garden.

 

He/ She/ It

hasn’t got/ has not got

 

Pytania

Krótkie odpowiedzi

 

Have

I/ We/ You/ They

got

a sister?

Yes, I/ We/ You/ They Have

No, I/ We/ You/ They have

 

Has

He/ She/ It

Yes, He/ She/ It has

No, He/ She/ It has

             

 

 

 

Pytania z Who i What

What have you got?

Who’s got a sister?

Have got z some I any

Słówka some używamy zwykle w zdaniach twierdzących, np.:

I’ve got some chips.

Słówka any używamy zwykle w zdaniach przeczących I pytaniach, np.:

I’ve haven’t got any chips.

Have you got any chips?

 

Czas Present Simple

Czasu Present używamy dla wyrażenia, np.:

·       ogólnie uznawanych prawd i sytuacji stałych, np.:
Water freezes at 0*C

·       czynności rutynowych, powtarzających się, np.:
I get up at seven o’clock every morning.

Zdania twierdzące

I/ We/ You/ They

live

in London.

 

He/ She/ It

lives

 

Zmiany w pisowni dotyczące 3. Osoby liczby pojedynczej

Czasownik zakończony na spółgłoskę+ y

y + -ies

I try- He tries

Czasownik do i go  oraz czasowniki zakończone na –ss, -x, -ch, -sh

+es

I pass- she passes

I wish- He wishes

I do/go- it does/ goes

Czasownik have

has

I have- she has

 

Zdania przeczące

I/ We/ You/ They

don’t go

to the cinema

 

He/ She/ It

doesn’t go 

 

UWAGA!!!

Zdania przeczące zawierające czasownik do, np.:

I don’t do French at school.

He doesn’t do French at school.

Pytania

 

Pytania

Krótkie odpowiedzi

Do

I/ We/ You/ They

need help?

Yes, I/ We/ You/ They

No, I/ We/ You/ They

Does

 

He/ She/ It

Yes, He/ She/ It

No, He/ She/ It

 

Pytania z Where, When i What

What

do

I

need

to know

Where

do

You/ We/ They

leave

for school?

When

does

He/ She/ It

come

from?

 

Pytania z Who

Who

knows

anything about computers?

Who

plays

football with you at school?

 

Uwaga!!!

Who likes going to the cinema? Kto lubi chodzić do kina?
ale:

Who do you like going to the ciemna with? Z kim lubisz chodzić do kina?

Przysłówki częstotliwości( never, sometimes, often, usually, always)- szyk wyrazów w zdaniu

Przysłówki częstotliwości zazwyczaj występują:

·       przed głównym czasownikime, np.:

We sometimes visit them at the weekend.

·       po czasowniku to be, np.:
He is usually late.

·       w zdaniach przeczących pomiędzy czasownikiem posiłkowym a głównym, np.:

I don’t often eat hamburgers.

Przysłówkowe wyrażenia częstotliwości składające się z więcej niż jednego słowa często występują na początku lub końcu zdani, np.:

We go to the beach at the weekends.

We go to the beach every day.

We go to the beach twice a year.

once= one time (raz)

twice= two times( dwa razy)

 

 

Czas Present Continous

Czasu Present Contionous używamy dla wyrażenia czynności odbywających się:

·        w chwili mówienia o nich, np.:

My sister is sleeping at the moment
Are they winning?

·        W danym przedziale czasowym( sytuacja tymczasowa), np.:
My sister is studying medicine.
I’m staying with my cousin.

Am I doing well this year?

Zdania twierdzące

I

‘m/ am

listening?

He/ She/ It

‘s/ is

We/ You/ They

‘re/ are

 

Pisownia czasowników w czasie Present Continous

Czasowniki zakończone na spółgłoskę+ e

e+ ing

write- writing

Czasowniki jednosylabowe zakończone na krótką samogłoskę+ spłgłoskę

podwajamy spółgłoskę+ ing

run- running

 

Zdania przeczące

I

‘m not

listening

He/ She/ It

isn’t/ ‘s not

We/ You/ They

aren’t/ ‘re not

 

 

Pytania

Krótkie odpowiedzi

Am

I

 

 

listening?

Yes, You are

No, You aren’t/ ‘re not

Are

You

Yes, I am

No, I’m not.

Is

He/ She/ It

Yes, He/ She/ It is

No, He/She/It isn’t/ ‘s not

Are

We/ You/ They

Yes, We/You/They are

No, We/ You/ They aren’t/ ‘re not

 

Pytania z zaimkami( np. who, what, where)

How

am

I

doing?

What

are

you/ we/ they

leaving?

Where

is

he/ she/ it

going?

 


 

 

Rodzajniki

Czasownika określonego the używamy przed rzeczownikami w liczbie pojedynczej i liczbie mnogiej z:

nazwami rzeczy/ osób, które rozmówca może bezbłędnie zidentyfikować

Here’s the bus. ( autobus na, który czekamy)

nazwami rzeczy/ osób, które są jedyne w swoim rodzaju

What time does the Sun rise?

Nazwami rzeczy osób wcześniej wspomniancych w rozmowie

I bought a jacket and a shirt, but  the jacket is too big.

Nazwami państw i stanów występujących w liczbie mnogej

the USA

the Netherlands

( Uwaga! The UK ale Great Britian)

Nazwami krain geograficznych, pasm górskich, rzek, mórz, oceanów, archipelagów i pustyń

the Alps, the Amazon, the Black Sea, the Pacific, the Seychelles, the Sahara

Nazwami miejsc użyteczności publicznej, włącznie z nazwami kin i teatrów

the post Office, the Ritz( hotel), the Empire( teatr)

nazwami pór dnia

in the morning,

in the afternoon,

in the evening

Przymiotnikami w stopniu najwyższym

It’s the best film on at the moment.

Nazwami instrumentów muzycznych

Alex Turner plays on the guitar.

 


 

 

Rodzajników nieokreślonych a i an używamy przed rzeczownikami w liczbie pojedynczej, gdy:

mówimy o rzeczy/ osobie po raz pierwszy

There is a cat in the garden.

mówimy o rzeczy/ osobie jako przykładzie kategorii

I’ve got a cat.

mówimy jaki kto ma zawód

Alex Turner is a rock star.

 

a/ an

 

rzeczowniki zaczynające sie na

spółgłoskę

a cat

samogłoskę

an apple

y, u, eu (czytane jak w słowie you)

a university

 

Nie używamy rodzajników, gdy:

mówimy o grupie rzeczy/ osób jako kategorii

Dogs are friendlier than cats.

mówimy o posiłkach

have lunch, have breakfast, have dinner,

mówimy o transporcie

by train, by plane, by bus, by taxi, by car,

mówimy o porach nocy

at night, at midnight, after midnight

operujemy nazwami kontynentów, państw, miast

Africa, Poland, Paris (Uwaga! Są wyjątki np. the Czech Republic

 


 

 

Zaimki wskazujące, osobowe i dzierżawcze

Zaimki wskazujące

This book (wskazujemy na jedną rzecz, którą mamy pod ręką)

That book (wskazujemy na jedną rzecz, której nie mamy pod ręką)

These books (wskazujemy na wiele rzeczy, które mamy pod ręką)

Those books (wskazujemy na wiele rzeczy, których nie mam pod ręką)

Pytania                                                     Odpowiedzi

 

What

‘s/ is

This?

 

That?

‘re /are

These?

 

Those?

 

Zaimki osobowe

Zaimki osobowe

I

you

he

she

it

we

they

Zaimki osobowe w formie dopełnienia

me

you

him

her

it

us

them

 

Zaimki dzierżawcze

Zaimki dzierżawcze występujące z rzeczownikami

my

your

his

her

its

our

their

Zaimki dzierżawcze występujące samodzielnie

mine

yours

his

hers

its

ours

theirs

Zaimek osobowy w formie dopełnienia pełni w zdaniu funkcję dopełnienia, np.: I saw him on television last night.

Zaimek dzierżawczy występujący z rzeczownikiem pełni funkcję przymiotnika i stoi przed rzeczownikiem, np.: It’s my book.

Zaimek dzierżawczy występujący samodzielnie zastępuje zaimek dzierżawczy wraz z występującym po nim rzeczownikiem, np.: Whose book is this? It’s mine.

Konstrukcja there is, there are.

Konstrukcji there is/ there are używamy, aby powiedzieć, że w jakimś miejscu znajduje się lub nie znajduje się jakiś przedmiot lub osoba, np.: There is a poster on the wall. (Na ścianie jest plakat)

There aren’t any chairs in the kitchen. (W kuchni nie ma krzeseł)

Konstrukcji tej używamy bardzo często do opisu miejsc na przykład domu, pokoju.

Zdania twierdzące

There

‘s/ is

a cat in the garden.

‘re/ are

two birds in the tree.

 

Zdania przeczące

There

istn’t

a cat in the garden.

aren’t

two birds in the tree.

 

Pytania                                                                  Krótkie odpowiedzi

Is

 there

a cat in the garden.

Yes, there is

No, there isn’t

Are

two birds in the tree.

Yes, there are

No, there aren’t

 

How many chairs are there in the room? There are six. (charis)

Z kontrukcją there is/ there are często występują słowa some i any. Some występuje w zdaniach twierdzących . Any zwykle występuje w zdaniach przeczących i pytaniach, np.:

There are some cats in my room.

There aren’t any dogs in my bathroom.

Are there any birds in the tree.

 

Przyimki czasu i miejsca

Przyimki czasu

in

on

at

January

Sunday

7 o’clock

1999

Friday morning

lunch time

the evening

1st May

night

the holidays

New Year’s Eve

the weekend

(the) winter

Christmas Day

Christmas

 

Przyimki miejsca

in

w

on

na

behind

za

in front of

przed

next to

obok

near

przy

opposite

naprzeciwko

above

nad

 


 

 

Czas Past Simple- Czasownik to be

Czasu Past Simple używamy, mówiąc o zdarzeniach zakończonych w przeszłości. Często towarzyszy temu okolicznik czasu, np.: Delia was here two hours ago/ last week.

Zdania twierdzące

I/He/She/It

was

on holiday last week.

We/ You/ They

were

 

Zdania przeczące

I/He/She/It

wasn’t

on holiday last week.

We/You/They

weren’t

 

Pytania                                                                  Krótkie odpowiedzi

Was

I/He/She/It

on holiday?

Yes I/he/she/it was.

No, I/he/she/it wasn’t

Were

we/you/they

Yes we/you/they were.

No, we/you/they weren’t.

 

Konstrukcja there was/ there were

There was a cat yesterday.

There were two boys last week.

There wasn’t an apple two hours ago.

There weren’t two cds a week ago.

Was there a wizard in my room?

Yes, there was./ No there wasn’t.

 

Czas Past Simple- czasowniki regularne i nieregularne.

Czasowniki regularne.

Zasada ogólna

do czasownika dodajemy -ed

start – started

Czasowniki zakończone na e

dodajemy -d

arrive- arrived

Czasowniki zakończone na spółgłoskę+ y

odejmujemy y i dodajemy -ied

try- tried

Czasowniki jednosylabowe zakończone na samogłoskę + spółgłoskę (z wyjątkiem w i y)

podwajamy spółgłoskę i dodajemy –ed

stop- stopped

Czasowniki wielosylabowe zakończone na samogłoskę + l

podwajamy spółgłoskę i dodajemy –ed

travel- travelled

Czasowniki zakończone na samogłoskę+ spółgłoskę(z wyjątkiem w i y), których akcent pada na ostatnią sylabę

podwajamy spółgłoskę i dodajemy -ed

prefer- preferred

 

 

Czasowniki nieregularne.

Wiele często używanych czasowników ma nieregularną formę w Past Simple np. go- went, take- took, drink- drank, eat-ate

 

Zdania twierdzące

I/ you/he/she/it/we/they

stopped the bus

went home for lunch.

 

Zdania przeczące

I/you/he/she/it/we/they

didn’t stop the car.

didn’t go home for lunch.

 

Pytania                                              Krótkie odpowiedzi                                 

 

Did

 

I/you/he/she/it

/we/they

stop the car?

Yes, I/you/he/she

/it/we/they

did.

No, I/you/he/she

/it/we/they/

didn’t.

go home for lunch

 

Czasy Past Simple i Past Continuous

Czasu Past Continuous używamy mówiąc o czynnościach, sytuacjach bądź stanach, które trwały w przeszłości, np.:
Sorry we weren’t in yesterday afternoon. We were having a picnic.

Mówiąc o zwyczajach/ nawykach w przeszłości używamy czasu Past Simple, nie Past Continuous, np.:
I spent every summer with my cousin when I was a child.

Czasowniki, które zwykle nie występują w formie czasu Past Continuous to:

·        czasowniki opisujące zmysły, np. hear, see, smell, taste;

·        czasowniki określające stany umysłu lub uczucia, np.: like, love, hate, belive, forget, know, mean, mind, prefer, realise, remember, suppose, understand, want;

·        czasowniki określające relacje lub stany, np.: belong, contain, cost, matter, own.

While

Jeżeli podczas trwania pewnej czynności miało miejsce jakieś wydarzenie, używamy while+ Past Continunous dla wyrażenia czynności trwającej.

I saw Beyonce. I was waitnig for the bus.

While I was waiting for the bus, I saw Beyonce

I saw Beyonce while I was waiting for the bus.

 

Czas Past Continuous

Czasu Past Continuous używamy:

·       do opisu sytuacji/ scen/ momentu w przeszłości, często jako wstęp do opowieści, np.:
It was a warm summer evening and we were all enjoying the musci.

·       do mówienia o czynnościach, które stanowiął tło dla innych wydarzeń, np.:
While we were playing in the garden, it started to rain.

·       do podkreślenia, że dana czynność trwała (zbyt) długo, np.:
He was watching TV all evening- what a waste of time!

 

Uwaga!!!

Aby podkreślić trwanie jakiejś czynności, używając czasu Past Continuous, stosujemy słówko still między czasownikiem posiłkowym a głównym, np.:
I looked outside but it was still raining.

Zdania twierdzące

I/he/she/it

was

sleeping

we/you/they

were

Zdania przeczące

I/he/she/it

wasn’t

sleeping

we/you/they

weren’t

Pytania

Was

I/he/she/it

sleeping

Were

we/you/they

Krótkie odpowiedzi

Yes, I/he/she/it was.

No, I/he/she/it wasn’t.

Yes, We/you/they were.

No, we/you/they weren’t.

 


 

 

Wyrażanie przyszłości- going to

Formy going to+ czasownik używamy:

·       gdy mówimy o zamiarach i planach, np.:
I’m going to visit my aunt on Sunday.

·       gdy przewidujemy przyszłość, opierając się na przesłankach widocznych obecnie, np.:
Look at those clouds. It’s going to rain.

·       gdy przewidujemy przyszłość na podstawie dedukcji, np.:
She’s going to be fifty next year. (Wiemy, że w tym roku kończy 49, więc można obliczyć że za rok będzie obchodzić 50.)

Zdania twierdzące

I

‘m/ am

 

going to watch TV.

He/ She/ It

‘s/ is

We/You/They

‘re/ are

 

Zdania przeczące

I

‘m not

going to sleep today.

He/ She/ It

‘s not

We/ You/ They

‘re not

 

Pytania

Am

I

going to watch TV?

Is

He/She/It

Are

We/You/They

 

Krótkie odpowiedzi

Yes I am.

No, I’m not.

Yes he/she/it is.

No, he/she/it isn’t.

Yes we/you/they are.

No, we/you/they aren’t.

 

Wyrażanie przyszłości- Czas Present Continuous

Czas Present Continuous może być używany do wyrażania planów i ustaleń, np.:
I’m seeing the dentist in the afternoon.
My mother is organising her birthday party in a restaurant near our house.
What are you doing at the weekend?

Tworzenie form czasu Present Continuous zostało wcześniej omówione.

Present Continuous i going to

Zamiar (wyrażany przy użyciu going to) może być wyłącznie postanowieniem, podczas gdy ustalenie (wyrażane w czasie Present Continuous) wymaga przedsięwzięcia pewnych kroków w celu realizacji tego postanowienia, np.:
I’m going to visit my aunt on Sunday. Mam zamiar odwiedzić ciocię. (Zadzwonię do niej)

 

Wyrażanie przyszłości- going to, Present Continuous, will

Przewidywanie przyszłości going to i will

There’s going to be

a lot of a snow for Christmas.

Przewidywanie na podstawie np. Prognozy lub zasłyszanych opinii.

I (don’t) think

I hope

I’m (not) sure

Maybe

there’ll be

opinia, nadzieja, pewność, wątpliwość/ przewidywanie na podstawie doświadczenia

       

 

Wyrażanie intencji- going to, Present Continuous, will

I’m going to spend

Christmas with my parents.

zamiar/ postanowienie

I’m spending

ustalenie (np. z rodzicami)

I’ll spend

decyzja/ obietnica/ propozycja

 

Can, Could- wyrażanie umiętności, możliwości, przyzwolenia i próśb

Can i could używamy do mówienia w czasie teraźniejszym (can) i przeszłym (could) o:

·       umiętnościach, np.:
He is only four years old and he can already read!
Can i could często używamy z czasownikami takimi jak hear i understand, np.:
The house was near the beach.

·       możlwości lub przyzwolenia (pytania i przeczenia), np.:
Can I come in?
I couldn’t go to Rebecca’s party becouse I was ill.

Zdania twiedzące

I/you/he/she/it/we/they

can/ could

swim.

 

Zdania przeczące

I/you/he/she/it/we/they

can’t/ cannot/ couldn’t

swim.

 

Pytania

Can/ could

I/you/he/she/it/we/they

swim?

 

 

Krótkie odpowiedzi

Yes, I/you/he/she/it/we/they can/ could.

No, I/you/he/she/it/we/they can’t/ couldn’t.

 

Must, mustn’t- wyrażanie obowiązku i zakazu

Formy must (musieć) używamy:

·       dla wyrażenia obowiązku, np.:
You must clean your room.

·       Dla wyrażenia rady, np.:
You must see your doctor.

Formy mustn’t (nie wolno) używamy:

·       dla wyrażenia zakazu, szególnie mówiąc o przepisach, np.:
Students mustn’t wear make-up at school.

·       dla wyrażenia silnej sugestii, np.:
You really mustn’t worry about him. He’s fine.

Uwaga!

Zauważ, że forma mustn’t oznacza nie wolno, a nie nie musieć. Na pytanie Must I…? (czy muszę…?) odpowiadamy No you needn’t.

Zdania twierdzące

I/you/he/she/it/we/they

must

have a rest.

 

Zdania przeczące

I/you/he/she/it/we/they

mustn’t

leave the room.

 

Pytania

Must

I/you/he/she/it/we/they

do the homework now?

 

Krótkie odpowiedzi

Yes, I/you/he/she/it/we/they must.

No, I/you/he/she/it/we/they mustn’t.

 

 

 

Have to- wyrażanie obowiązku

Czasownika have to używamy wtedy, gdy mówimy o:

·       rutynowych czynnościach i obowiązujących zasadach, np.:
We have to do two languages at school.

·       obowiązkach narzuconych nam przez inne osoby, np.:

My mother said that I have to eat an apple.

Uwaga!
Mówiąc o obowiązkach narzuconych nam przez inne osoby, możemy użyć formy have got to, np.:
We’ve got to collect a tickets before 7.15

Zdania twierdzące

I/we/you/they

have to

go now.

He/she/it

has to

 

Zdania przeczące

I/we/you/they

don’t have to

go now.

He/she/it

doesn’t has to

 

Pytania

Do

I/we/you/they

have to go now.

Does

He/she/it

 

Krótkie odpowiedzi

Yes, I/we/you/they do.

No, I/we/you/they don’t.

Yes, he/she/it does.

No, he/she/it doesn’t.

Czas przeszły

Formy have to I have got to mają jedną formę czasu przeszłego had to, np.:

We missed the last bus so we had to walk home.

Should- wyrażania powinności sugestii i rad

Czasownika modalnego should (powinienem, powinnaś, powinnien…) używamy gdy:

·       udzielamy rad/sugestii lub gdy o nie prosimy, np.:
You look tired. You should go to bed immidiately.

·       wyrażamy opinię lub o nią pytamy, np.:
Young children shouldn’t play with matches.

Zdania twierdzące

I/you/he/she/it /we/they

should

go to bed now.

Zdania przeczące

I/you/he/she/it /we/they

shouldn’t

wait.

Pytania

Should

I/you/he/she/it /we/they

eat now?

Krótkie odpowiedzi

Yes, I/you/he/she/it/we /they should.

No, I/you/he/she/it/we /they shouldn’t.

 

Tryb rozkazujący, wyrażanie propozycji i sugestii

Tryb rozkazujący
Stop
at the red light!
Do not/ Don’t go when the light is red!

Propozycje i sugestie
Let’s
go to the cinema.
We could make a pizza.
Shall we dance?
Would you like to dance with me?

Odpowiedzi na propozycje i sugestie

That sounds great!
Good idea!
I’d rather
go to the cinema.
Yes, I’d like to.
Yes, I’d love to.
I’d prefer to make spaghetti.

 

 

Konstrukcje czasownika z formą Gerund lub bezokolicznikiem

Po niektórych czasownikach występuje bezokolicznik (to+ czasownik), np.:
I want to see that film.
I promised to go.

Inne czasowniki łączą się z formą Gerund (czasownik+ -ing), np.:
I enjoy going to the ciemna.
I fancy having a picnic this afternoon.

Po czasownikach like, love, hate oraz prefer mogą wystąpic obie formy, choć najczęściej wtedy, gdy mówimy o naszych upodobaniach, używamy formy Gerund, np.:
I hate travelling by coach.
I prefer travelling  during the day.

Z formą would like używamy bezokolicznika, np.:
I would/ ‘d hate to disappoint him.
I would/ ‘d prefer to go to the beach.

 

Pierwszy i drugi stopień warunkowy

Form zdań warunkowych pierwszego stopnia używamy, gdy mówimy o tym, co może się wydarzyć, jeśli zaistnieją pewne warunki, np.:
If
you leave a message, I’ll ring you back.

Zauważ, że w zdaniach podrzędnych rozpoczynających się od if używamy formy czasu Present Simple, a w zdaniach nadrzednych(wynikowych) will.

Możemy rozpocząć wypowiedź od zdania if + Present Simple (podrzędnego) lub od zdania zawierającego will (nadrzędnego). Jeżeli zdanie podrzędne występuje jako pierwsze stawiamy po nim przecinek, np.:
If you leave a message, I’ll ring you back.
I’ll ring you back, if you leave a massage.

Zdań warunkowych drugiego stopnia używamy gdy mówimy o sytuacjach niemożliwych lub mało prawdopodobnych w chwili obecnej, np.:
If
I were you, I would talk to your parents.
Gdybym był tobą (ale nie jestem) porozmawiałbym z twoimi rodzicami.

W zdaniach podrzędnych rozpoczynających się od If używamy formy czasu Past Simple, a w zdaniach nadrzędnych (wynikowych) używamy would. Zauważ, że po he, she i it w drugim stopniu warunkowym w zdaniu podrzędnym można używam formy was jak i were.

 

Przymiotniki i przysłówki

Przymiotniki

Przymiotniki są nazwami cech osób lub rzeczy, charakteryzują rzeczowniki, np.:
He’s a young man. He’s tall.

Z przymiotnikami często używamy słów too(zbyt) i not enough( nie wystarczająco), np.:

It isn’t big enough.

He’s too tall.

Przysłówki

Przysłówki precyzują znaczenie czasowników lub przymiotników, np.:
She talks quickly.
It’s absolutely impossible.

Przysłówki regularne

zasada ogólna

do przymiotnika dodajemy –ly

quick- quickly

przymiotniki zakończone na –le

odejmujemy –e i dodajemy  -y

terrible- terribly

przemitniki zakończone na -y

odejmujemy –y  i dodajemy -ily

heavy- heavily

 

Przysłówki nieregularne

early- early    fast- fast  hard- hard   late-late   good- well

Niektóre przymitniki zakończone na –ly, np.:
friendly, lively, lovely, lonely, silly. Zwykle nie tworzymy od nich form przysłówkowych. Posługujemy się wówczas zwrotami z przymiotnikami,np.:
She looked at me in a friendly way.

 

Zaimki some-, any-, no-, every,

        Osoby                               rzeczy                               miejsca

someone/ somebody

something

somewhere

anyone/ anybody

anything

anywhere

no one/ nobody

nothing

nowhere

everyone / everybody

everything

everywhere

 

Słów someone/ somebody (ktoś) something(coś), somewhere (gdzieś) używamy w zdaniach twierdzących,np.:
Somebody
has eaten my pizza.

Słów anyone/anybody( ktoś, nikt), anything (coś, nic), anywhere(gdzieś, nigdzie) używamy w zdaniach przeczących i pytaniach, np.:
Has anybody eaten my pizza?

Znaczenie zdań przeczących uzyskujemy też, używając słów no one/ nobody (nikt), nothing(nic) nowhere(nigdzie), jednak już wtedy nie zaprzeczamy czasownika w zdaniu (w języku angielskim nie ma podwójnego znaczenia), np.:
Nobody
knows her secret.

 

Słówka everyone/ everybody (wszyscy), everything (wszystko), everywhere (wszędzie) są używane w zdaniach twierdzących, przeczących i pytaniach, np.:
Everybody
likes her.

Uwaga!! Po słowach everyone/ everybody używamy w liczbie pojedynczej, nie mnogej, np.:
Everyone is happy. Wszyscy szczęśliwi.

 

Wyrażanie przyszłości- will

Will używamy:

·       gdy przewidujemy przyszłość na podstawie własnych opinii, lub gdy spodziewamy się, co ma nastąpić, np.:
It will get dark at about 4.30.

·        gdy podejmujemy decyzję w czasie mówienia, np.:

…I know. I’ll buy gim a book about football.

·       Formułując obietnice, ostrzeżenia i prośby, np.:
I’ll be here at 7.00

·       Formułując propozycje i sugestie, np.:
Shall I open the window?
W tym użyciu w pierwszej osobie zamist will często występuje shall.

Zdania twierdzące

I/you/he/she/it/we /they

will

go to the cinema.

 

Zdania przeczące

I/you/he/she/it/we /they

won’t

go

 

Pytania

Will

I/you/he/she/it /we /they

open the window?

Shall

I/we

 

Krótkie odpowiedzi

Yes, I/you/he/she/it/we/they will.

No, I/you/he/she/it/we/they won’t.

Yes, please.

No, thank you

 

*Informacje pochodzą z Repetytorium Gimnazjalnego wydawnictwa Pearson Longman