Present Simple- Czasownik to be
Czasownika to be używamy min. Przy określaniu wieku i narodowości, oraz przy opisywaniu cech i położenia osób lub przedmiotów np.:
I’m sixteen.
He is nice.
They’re form France.
Zdania twierdzące
I |
‘m/ am |
English. |
He/She/It |
‘s/ is |
|
We/You/They |
‘re/ are |
Zdania przeczące
I |
‘m not/ am not |
at home. |
He/She/It |
isn’t/ is not |
|
We/You/They |
aren’t/ are not |
Pytania
|
Krótkie odpowiedzi |
||||
Am |
I |
late? |
Yes, you are |
No, you aren,t |
|
Are |
you |
Yes, I am |
No, I’m not |
||
Is |
He/ she/ it |
Yes He/ she/ it is |
No, he/she/it isn’t |
||
Are |
We/ you/ they |
Yes We/ you/ they are |
No, We/ you/ they aren’t |
||
Pytania z who, what I where
Osoby- Who |
Przedmioty- What |
Miejsca- Where |
Who’s this? |
What’s this? |
Where’s the CD player? |
Who’s he? |
What is it? |
Where are you from? |
Who are you? |
What are they? |
Where am I? |
Have got- Wyrażenie posiadania
·
dla
wyrażenia posiadania, np.:
I’ve got a
dog and a parrot.
·
przy
opisywaniu osób, opowiadaniu o rodzinie oraz planie lekcji, np.:
She’s got
wavy hair.
I haven’t got
any brothers or sister.
We haven’t got Maths on Monday and Wednesday.
Zdania twierdzące
I/ We/ You/ They |
‘ve got/ have got |
brown eyes. |
He/ She/ It |
‘s got/ has got |
Zdania przeczące
I/ We/ You/ They |
haven’t got/ have not got |
a garden. |
|
He/ She/ It |
hasn’t got/ has not got |
Pytania
Krótkie odpowiedzi |
|
||||||
Have |
I/ We/ You/ They |
got |
a sister? |
Yes, I/ We/ You/ They Have |
No, I/ We/ You/ They have |
|
|
Has |
He/ She/ It |
Yes, He/ She/ It has |
No, He/ She/ It has |
||||
Pytania z Who i What
What have you got?
Who’s got a sister?
Have got z some I any
Słówka some używamy zwykle w zdaniach twierdzących, np.:
I’ve got some chips.
Słówka any używamy zwykle w zdaniach przeczących I pytaniach, np.:
I’ve haven’t got any chips.
Have you got any chips?
Czas Present Simple
Czasu Present używamy dla wyrażenia, np.:
·
ogólnie
uznawanych prawd i sytuacji stałych, np.:
Water freezes
at 0*C
·
czynności
rutynowych, powtarzających się, np.:
I get up at seven o’clock every morning.
Zdania twierdzące
I/ We/ You/ They |
live |
in London. |
|
He/ She/ It |
lives |
Zmiany w pisowni dotyczące 3. Osoby liczby pojedynczej
Czasownik zakończony na spółgłoskę+ y |
|
I try- He tries |
Czasownik do i go oraz czasowniki zakończone na –ss, -x, -ch, -sh |
+es |
I pass- she passes I wish- He wishes I do/go- it does/ goes |
Czasownik have |
has |
I have- she has |
Zdania przeczące
I/ We/ You/ They |
don’t go |
to the cinema |
|
He/ She/ It |
doesn’t go |
UWAGA!!!
Zdania przeczące zawierające czasownik do, np.:
I don’t do French at school.
He doesn’t do French at school.
Pytania
Pytania |
Krótkie odpowiedzi |
|||
Do |
I/ We/ You/ They |
need help? |
Yes, I/ We/ You/ They |
No, I/ We/ You/ They |
Does
|
He/ She/ It |
Yes, He/ She/ It |
No, He/ She/ It |
Pytania z Where, When i What
What |
do |
I |
need |
to know |
Where |
do |
You/ We/ They |
leave |
for school? |
When |
does |
He/ She/ It |
come |
from? |
Pytania z Who
Who |
knows |
anything about computers? |
Who |
plays |
football with you at school? |
Uwaga!!!
Who likes
going to the
cinema? Kto lubi
chodzić do kina?
ale:
Who do you like going to the ciemna with? Z kim lubisz chodzić do kina?
Przysłówki częstotliwości( never, sometimes, often, usually, always)- szyk wyrazów w zdaniu
Przysłówki częstotliwości zazwyczaj występują:
· przed głównym czasownikime, np.:
We sometimes visit them at the weekend.
·
po czasowniku
to be, np.:
He is
usually late.
· w zdaniach przeczących pomiędzy czasownikiem posiłkowym a głównym, np.:
I don’t often eat hamburgers.
Przysłówkowe wyrażenia częstotliwości składające się z więcej niż jednego słowa często występują na początku lub końcu zdani, np.:
We go to the beach at the weekends.
We go to the beach every day.
We go to the beach twice a year.
once= one time (raz)
twice= two times( dwa razy)
Czas Present Continous
Czasu Present Contionous używamy dla wyrażenia czynności odbywających się:
· w chwili mówienia o nich, np.:
My sister is
sleeping at the moment
Are they winning?
·
W danym
przedziale czasowym( sytuacja tymczasowa), np.:
My sister is
studying medicine.
I’m staying with my cousin.
Am I doing well this year?
Zdania twierdzące
I |
‘m/ am |
listening? |
He/ She/ It |
‘s/ is |
|
We/ You/ They |
‘re/ are |
Pisownia czasowników w czasie Present Continous
Czasowniki zakończone na spółgłoskę+ e |
|
write- writing |
Czasowniki jednosylabowe zakończone na krótką samogłoskę+ spłgłoskę |
podwajamy spółgłoskę+ ing |
run- running |
Zdania przeczące
I |
‘m not |
listening |
He/ She/ It |
isn’t/ ‘s not |
|
We/ You/ They |
aren’t/ ‘re not |
Pytania |
Krótkie odpowiedzi |
|||
Am |
I |
listening? |
Yes, You are |
No, You aren’t/ ‘re not |
Are |
You |
Yes, I am |
No, I’m not. |
|
Is |
He/ She/ It |
Yes, He/ She/ It is |
No, He/She/It isn’t/ ‘s not |
|
Are |
We/ You/ They |
Yes, We/You/They are |
No, We/ You/ They aren’t/ ‘re not |
Pytania z zaimkami( np. who, what, where) |
|||
How |
am |
I |
doing? |
What |
are |
you/ we/ they |
leaving? |
Where |
is |
he/ she/ it |
going? |
Rodzajniki
Czasownika określonego the używamy przed rzeczownikami w liczbie pojedynczej i liczbie mnogiej z:
nazwami rzeczy/ osób, które rozmówca może bezbłędnie zidentyfikować |
Here’s the bus. ( autobus na, który czekamy) |
nazwami rzeczy/ osób, które są jedyne w swoim rodzaju |
What time does the Sun rise? |
Nazwami rzeczy osób wcześniej wspomniancych w rozmowie |
I bought a jacket and a shirt, but the jacket is too big. |
Nazwami państw i stanów występujących w liczbie mnogej |
the USA the Netherlands ( Uwaga! The UK ale Great Britian) |
Nazwami krain geograficznych, pasm górskich, rzek, mórz, oceanów, archipelagów i pustyń |
the Alps, the Amazon, the Black Sea, the Pacific, the Seychelles, the Sahara |
Nazwami miejsc użyteczności publicznej, włącznie z nazwami kin i teatrów |
the post Office, the Ritz( hotel), the Empire( teatr) |
nazwami pór dnia |
in the morning, in the afternoon, in the evening |
Przymiotnikami w stopniu najwyższym |
It’s the best film on at the moment. |
Nazwami instrumentów muzycznych |
Alex Turner plays on the guitar. |
Rodzajników nieokreślonych a i an używamy przed rzeczownikami w liczbie pojedynczej, gdy:
mówimy o rzeczy/ osobie po raz pierwszy |
There is a cat in the garden. |
mówimy o rzeczy/ osobie jako przykładzie kategorii |
I’ve got a cat. |
mówimy jaki kto ma zawód |
Alex Turner is a rock star. |
a/ an
rzeczowniki zaczynające sie na |
spółgłoskę |
a cat |
samogłoskę |
an apple |
|
y, u, eu (czytane jak w słowie you) |
a university |
Nie używamy rodzajników, gdy:
mówimy o grupie rzeczy/ osób jako kategorii |
Dogs are friendlier than cats. |
mówimy o posiłkach |
have lunch, have breakfast, have dinner, |
mówimy o transporcie |
by train, by plane, by bus, by taxi, by car, |
mówimy o porach nocy |
at night, at midnight, after midnight |
operujemy nazwami kontynentów, państw, miast |
Africa, Poland, Paris (Uwaga! Są wyjątki np. the Czech Republic |
Zaimki wskazujące, osobowe i dzierżawcze
Zaimki wskazujące
This book (wskazujemy na jedną rzecz, którą mamy pod ręką)
That book (wskazujemy na jedną rzecz, której nie mamy pod ręką)
These books (wskazujemy na wiele rzeczy, które mamy pod ręką)
Those books (wskazujemy na wiele rzeczy, których nie mam pod ręką)
Pytania Odpowiedzi
What |
‘s/ is |
This? |
|
That? |
|||
‘re /are |
These? |
|
|
Those? |
Zaimki osobowe
Zaimki osobowe |
I |
you |
he |
she |
it |
we |
they |
Zaimki osobowe w formie dopełnienia |
me |
you |
him |
her |
it |
us |
them |
Zaimki dzierżawcze
Zaimki dzierżawcze występujące z rzeczownikami |
my |
your |
his |
her |
its |
our |
their |
Zaimki dzierżawcze występujące samodzielnie |
mine |
yours |
his |
hers |
its |
ours |
theirs |
Zaimek osobowy w formie dopełnienia pełni w zdaniu funkcję dopełnienia, np.: I saw him on television last night.
Zaimek dzierżawczy występujący z rzeczownikiem pełni funkcję przymiotnika i stoi przed rzeczownikiem, np.: It’s my book.
Zaimek dzierżawczy występujący samodzielnie zastępuje zaimek dzierżawczy wraz z występującym po nim rzeczownikiem, np.: Whose book is this? It’s mine.
Konstrukcja there is, there are.
Konstrukcji there is/ there are używamy, aby powiedzieć, że w jakimś miejscu znajduje się lub nie znajduje się jakiś przedmiot lub osoba, np.: There is a poster on the wall. (Na ścianie jest plakat)
There aren’t any chairs in the kitchen. (W kuchni nie ma krzeseł)
Konstrukcji tej używamy bardzo często do opisu miejsc na przykład domu, pokoju.
Zdania twierdzące
There |
‘s/ is |
a cat in the garden. |
‘re/ are |
two birds in the tree. |
Zdania przeczące
There |
istn’t |
a cat in the garden. |
aren’t |
two birds in the tree. |
Pytania Krótkie odpowiedzi
Is |
there |
a cat in the garden. |
Yes, there is |
No, there isn’t |
Are |
two birds in the tree. |
Yes, there are |
No, there aren’t |
How many chairs are there in the room? There are six. (charis)
Z kontrukcją there is/ there are często występują słowa some i any. Some występuje w zdaniach twierdzących . Any zwykle występuje w zdaniach przeczących i pytaniach, np.:
There are some cats in my room.
There aren’t any dogs in my bathroom.
Are there any birds in the tree.
Przyimki czasu i miejsca
Przyimki czasu
in |
on |
at |
January |
Sunday |
7 o’clock |
1999 |
Friday morning |
lunch time |
the evening |
1st May |
night |
the holidays |
New Year’s Eve |
the weekend |
(the) winter |
Christmas Day |
Christmas |
Przyimki miejsca
in |
w |
on |
na |
behind |
za |
in front of |
przed |
next to |
obok |
near |
przy |
opposite |
naprzeciwko |
above |
nad |
Czas Past Simple- Czasownik to be
Czasu Past Simple używamy, mówiąc o zdarzeniach zakończonych w przeszłości. Często towarzyszy temu okolicznik czasu, np.: Delia was here two hours ago/ last week.
Zdania twierdzące
I/He/She/It |
was |
on holiday last week. |
We/ You/ They |
were |
Zdania przeczące
I/He/She/It |
wasn’t |
on holiday last week. |
We/You/They |
weren’t |
Pytania Krótkie odpowiedzi
Was |
I/He/She/It |
on holiday? |
Yes I/he/she/it was. |
No, I/he/she/it wasn’t |
Were |
we/you/they |
Yes we/you/they were. |
No, we/you/they weren’t. |
Konstrukcja there was/ there were
There was a cat yesterday.
There were two boys last week.
There wasn’t an apple two hours ago.
There weren’t two cds a week ago.
Was there a wizard in my room?
Yes, there was./ No there wasn’t.
Czas Past Simple- czasowniki regularne i nieregularne.
Czasowniki regularne.
Zasada ogólna |
do czasownika dodajemy -ed |
start – started |
Czasowniki zakończone na e |
dodajemy -d |
arrive- arrived |
Czasowniki zakończone na spółgłoskę+ y |
odejmujemy y i dodajemy -ied |
try- tried |
Czasowniki jednosylabowe zakończone na samogłoskę + spółgłoskę (z wyjątkiem w i y) |
podwajamy spółgłoskę i dodajemy –ed |
stop- stopped |
Czasowniki wielosylabowe zakończone na samogłoskę + l |
podwajamy spółgłoskę i dodajemy –ed |
travel- travelled |
Czasowniki zakończone na samogłoskę+ spółgłoskę(z wyjątkiem w i y), których akcent pada na ostatnią sylabę |
podwajamy spółgłoskę i dodajemy -ed |
prefer- preferred |
Czasowniki nieregularne.
Wiele często używanych czasowników ma nieregularną formę w Past Simple np. go- went, take- took, drink- drank, eat-ate
Zdania twierdzące
I/ you/he/she/it/we/they |
stopped the bus |
went home for lunch. |
Zdania przeczące
I/you/he/she/it/we/they |
didn’t stop the car. |
didn’t go home for lunch. |
Pytania Krótkie odpowiedzi
Did |
I/you/he/she/it /we/they |
stop the car? |
Yes, I/you/he/she /it/we/they did. |
No, I/you/he/she /it/we/they/ didn’t. |
go home for lunch |
Czasy Past Simple i Past Continuous
Czasu
Past Continuous używamy mówiąc o czynnościach, sytuacjach bądź stanach, które
trwały w przeszłości, np.:
Sorry we weren’t
in yesterday afternoon. We were having a picnic.
Mówiąc o zwyczajach/ nawykach w przeszłości używamy czasu Past Simple, nie Past
Continuous, np.:
I spent
every summer with my cousin when I was a child.
Czasowniki, które zwykle nie występują w formie czasu Past Continuous to:
· czasowniki opisujące zmysły, np. hear, see, smell, taste;
· czasowniki określające stany umysłu lub uczucia, np.: like, love, hate, belive, forget, know, mean, mind, prefer, realise, remember, suppose, understand, want;
· czasowniki określające relacje lub stany, np.: belong, contain, cost, matter, own.
While
Jeżeli podczas trwania pewnej czynności miało miejsce jakieś wydarzenie, używamy while+ Past Continunous dla wyrażenia czynności trwającej.
I saw Beyonce. I was waitnig for the bus. |
While I was waiting for the bus, I saw Beyonce |
I saw Beyonce while I was waiting for the bus. |
Czas Past Continuous
Czasu Past Continuous używamy:
·
do opisu
sytuacji/ scen/ momentu w przeszłości, często jako wstęp do opowieści, np.:
It was a warm
summer evening and we were all enjoying the musci.
·
do mówienia
o czynnościach, które stanowiął tło dla innych wydarzeń, np.:
While we were playing in the garden, it started to rain.
·
do
podkreślenia, że dana czynność trwała (zbyt) długo, np.:
He was watching TV all evening- what a waste of time!
Uwaga!!!
Aby
podkreślić trwanie jakiejś czynności, używając czasu Past Continuous, stosujemy
słówko still między czasownikiem posiłkowym a głównym, np.:
I looked outside but it was still raining.
Zdania twierdzące
I/he/she/it |
was |
sleeping |
we/you/they |
were |
Zdania przeczące
I/he/she/it |
wasn’t |
sleeping |
we/you/they |
weren’t |
Pytania
Was |
I/he/she/it |
sleeping |
Were |
we/you/they |
Krótkie odpowiedzi
Yes, I/he/she/it was. |
No, I/he/she/it wasn’t. |
Yes, We/you/they were. |
No, we/you/they weren’t. |
Wyrażanie przyszłości- going to
Formy going to+ czasownik używamy:
·
gdy mówimy o
zamiarach i planach, np.:
I’m going to visit my aunt on Sunday.
·
gdy
przewidujemy przyszłość, opierając się na przesłankach widocznych obecnie, np.:
Look at those clouds. It’s going to rain.
·
gdy
przewidujemy przyszłość na podstawie dedukcji, np.:
She’s going to be fifty next year. (Wiemy, że w tym roku kończy 49, więc można
obliczyć że za rok będzie obchodzić 50.)
Zdania twierdzące
I |
‘m/ am |
going to watch TV. |
He/ She/ It |
‘s/ is |
|
We/You/They |
‘re/ are |
Zdania przeczące
I |
‘m not |
going to sleep today. |
He/ She/ It |
‘s not |
|
We/ You/ They |
‘re not |
Pytania
Am |
I |
going to watch TV? |
Is |
He/She/It |
|
Are |
We/You/They |
Krótkie odpowiedzi
Yes I am. |
No, I’m not. |
Yes he/she/it is. |
No, he/she/it isn’t. |
Yes we/you/they are. |
No, we/you/they aren’t. |
Wyrażanie przyszłości- Czas Present Continuous
Czas Present
Continuous może być używany do wyrażania planów i ustaleń, np.:
I’m
seeing the dentist in the afternoon.
My mother is organising her birthday party in a restaurant near
our house.
What are you doing at the weekend?
Tworzenie form czasu Present Continuous zostało wcześniej omówione.
Present Continuous i going to
Zamiar
(wyrażany przy użyciu going to) może być wyłącznie postanowieniem, podczas gdy
ustalenie (wyrażane w czasie Present Continuous) wymaga przedsięwzięcia pewnych
kroków w celu realizacji tego postanowienia, np.:
I’m going to visit my aunt on Sunday. Mam zamiar odwiedzić ciocię.
(Zadzwonię do niej)
Wyrażanie przyszłości- going to, Present Continuous, will
Przewidywanie przyszłości going to i will
There’s going to be |
a lot of a snow for Christmas. |
Przewidywanie na podstawie np. Prognozy lub zasłyszanych opinii. |
|
I (don’t) think I hope I’m (not) sure Maybe |
there’ll be |
opinia, nadzieja, pewność, wątpliwość/ przewidywanie na podstawie doświadczenia |
|
Wyrażanie intencji- going to, Present Continuous, will
I’m going to spend |
Christmas with my parents. |
zamiar/ postanowienie |
I’m spending |
ustalenie (np. z rodzicami) |
|
I’ll spend |
decyzja/ obietnica/ propozycja |
Can, Could- wyrażanie umiętności, możliwości, przyzwolenia i próśb
Can i could używamy do mówienia w czasie teraźniejszym (can) i przeszłym (could) o:
·
umiętnościach, np.:
He is only four
years old
and he can already read!
Can i could często używamy z czasownikami takimi jak hear i understand, np.:
The house was near the beach.
·
możlwości
lub przyzwolenia (pytania i przeczenia), np.:
Can I come in?
I
couldn’t go to Rebecca’s party becouse I was ill.
Zdania twiedzące
I/you/he/she/it/we/they |
can/ could |
swim. |
Zdania przeczące
I/you/he/she/it/we/they |
can’t/ cannot/ couldn’t |
swim. |
Pytania
Can/ could |
I/you/he/she/it/we/they |
swim? |
|
Krótkie odpowiedzi
Yes, I/you/he/she/it/we/they can/ could. |
No, I/you/he/she/it/we/they can’t/ couldn’t. |
Must, mustn’t- wyrażanie obowiązku i zakazu
Formy must (musieć) używamy:
·
dla
wyrażenia obowiązku, np.:
You must
clean your room.
·
Dla
wyrażenia rady, np.:
You must see your doctor.
Formy mustn’t (nie wolno) używamy:
·
dla
wyrażenia zakazu, szególnie mówiąc o przepisach, np.:
Students
mustn’t wear make-up at school.
·
dla
wyrażenia silnej sugestii, np.:
You really mustn’t worry about him. He’s fine.
Uwaga!
Zauważ, że forma mustn’t oznacza nie wolno, a nie nie musieć. Na pytanie Must I…? (czy muszę…?) odpowiadamy No you needn’t.
Zdania twierdzące
I/you/he/she/it/we/they |
must |
have a rest. |
Zdania przeczące
I/you/he/she/it/we/they |
mustn’t |
leave the room. |
Pytania
Must |
I/you/he/she/it/we/they |
do the homework now? |
Krótkie odpowiedzi
Yes, I/you/he/she/it/we/they must. |
No, I/you/he/she/it/we/they mustn’t. |
Have to- wyrażanie obowiązku
Czasownika have to używamy wtedy, gdy mówimy o:
·
rutynowych
czynnościach i obowiązujących zasadach, np.:
We have to
do two languages at school.
· obowiązkach narzuconych nam przez inne osoby, np.:
My mother said that I have to eat an apple.
Uwaga!
Mówiąc o
obowiązkach narzuconych nam przez inne osoby, możemy użyć formy have got to,
np.:
We’ve got to collect a tickets before 7.15
Zdania twierdzące
I/we/you/they |
have to |
go now. |
He/she/it |
has to |
Zdania przeczące
I/we/you/they |
don’t have to |
go now. |
He/she/it |
doesn’t has to |
Pytania
Do |
I/we/you/they |
have to go now. |
Does |
He/she/it |
Krótkie odpowiedzi
Yes, I/we/you/they do. |
No, I/we/you/they don’t. |
Yes, he/she/it does. |
No, he/she/it doesn’t. |
Czas przeszły
Formy have to I have got to mają jedną formę czasu przeszłego had to, np.:
We missed the last bus so we had to walk home.
Should- wyrażania powinności sugestii i rad
Czasownika modalnego should (powinienem, powinnaś, powinnien…) używamy gdy:
·
udzielamy
rad/sugestii lub gdy o nie prosimy, np.:
You look tired.
You should go to bed immidiately.
·
wyrażamy
opinię lub o nią pytamy, np.:
Young children shouldn’t play with matches.
Zdania twierdzące
I/you/he/she/it /we/they |
should |
go to bed now. |
Zdania przeczące
I/you/he/she/it /we/they |
shouldn’t |
wait. |
Pytania
Should |
I/you/he/she/it /we/they |
eat now? |
Krótkie odpowiedzi
Yes, I/you/he/she/it/we /they should. |
No, I/you/he/she/it/we /they shouldn’t. |
Tryb rozkazujący, wyrażanie propozycji i sugestii
Tryb rozkazujący
Stop
at the red light!
Do not/ Don’t go when the light is red!
Propozycje i sugestie
Let’s
go to the cinema.
We
could
make a pizza.
Shall we dance?
Would you like to dance with me?
Odpowiedzi na propozycje i sugestie
That
sounds great!
Good
idea!
I’d rather
go to the
cinema.
Yes, I’d like to.
Yes, I’d love to.
I’d prefer
to make spaghetti.
Konstrukcje czasownika z formą Gerund lub bezokolicznikiem
Po
niektórych czasownikach występuje bezokolicznik (to+ czasownik), np.:
I want to see
that film.
I promised to go.
Inne
czasowniki łączą się z formą Gerund (czasownik+ -ing), np.:
I enjoy going
to the ciemna.
I fancy having a picnic this afternoon.
Po
czasownikach like, love, hate oraz prefer mogą wystąpic obie formy, choć
najczęściej wtedy, gdy mówimy o naszych upodobaniach, używamy formy Gerund,
np.:
I hate travelling by coach.
I
prefer travelling during the day.
Z formą would
like używamy bezokolicznika, np.:
I would/ ‘d hate to disappoint him.
I
would/ ‘d prefer to go to the beach.
Pierwszy i drugi stopień warunkowy
Form
zdań warunkowych pierwszego stopnia używamy, gdy mówimy o tym, co może się
wydarzyć, jeśli zaistnieją pewne warunki, np.:
If you leave
a message, I’ll ring you back.
Zauważ, że w zdaniach podrzędnych rozpoczynających się od if używamy formy czasu Present Simple, a w zdaniach nadrzednych(wynikowych) will.
Możemy
rozpocząć wypowiedź od zdania if + Present Simple (podrzędnego) lub od
zdania zawierającego will (nadrzędnego). Jeżeli zdanie podrzędne występuje jako
pierwsze stawiamy po nim przecinek, np.:
If you leave a message, I’ll ring you back.
I’ll ring you back, if you leave a massage.
Zdań
warunkowych drugiego stopnia używamy gdy mówimy o sytuacjach niemożliwych lub
mało prawdopodobnych w chwili obecnej, np.:
If I were
you, I would talk to your parents.
Gdybym był tobą (ale nie jestem) porozmawiałbym z twoimi rodzicami.
W zdaniach podrzędnych rozpoczynających się od If używamy formy czasu Past Simple, a w zdaniach nadrzędnych (wynikowych) używamy would. Zauważ, że po he, she i it w drugim stopniu warunkowym w zdaniu podrzędnym można używam formy was jak i were.
Przymiotniki i przysłówki
Przymiotniki
Przymiotniki są nazwami cech osób lub rzeczy, charakteryzują rzeczowniki, np.:
He’s a young
man. He’s tall.
Z przymiotnikami często używamy słów too(zbyt) i not enough( nie wystarczająco), np.:
It isn’t big enough.
He’s too tall.
Przysłówki
Przysłówki precyzują
znaczenie czasowników lub przymiotników, np.:
She talks
quickly.
It’s absolutely impossible.
Przysłówki regularne
zasada ogólna |
do przymiotnika dodajemy –ly |
quick- quickly |
przymiotniki zakończone na –le |
odejmujemy –e i dodajemy -y |
terrible- terribly |
przemitniki zakończone na -y |
odejmujemy –y i dodajemy -ily |
heavy- heavily |
Przysłówki nieregularne
early- early fast- fast hard- hard late-late good- well
Niektóre przymitniki
zakończone na –ly, np.:
friendly, lively, lovely, lonely, silly. Zwykle nie tworzymy od nich form
przysłówkowych. Posługujemy się wówczas zwrotami z przymiotnikami,np.:
She looked at me in a friendly way.
Zaimki some-, any-, no-, every,
Osoby rzeczy miejsca
someone/ somebody |
something |
somewhere |
anyone/ anybody |
anything |
anywhere |
no one/ nobody |
nothing |
nowhere |
everyone / everybody |
everything |
everywhere |
Słów someone/ somebody (ktoś)
something(coś), somewhere (gdzieś) używamy w zdaniach twierdzących,np.:
Somebody has eaten
my pizza.
Słów anyone/anybody( ktoś,
nikt), anything (coś, nic), anywhere(gdzieś, nigdzie) używamy w zdaniach
przeczących i pytaniach, np.:
Has anybody
eaten my pizza?
Znaczenie zdań przeczących
uzyskujemy też, używając słów no one/ nobody (nikt), nothing(nic)
nowhere(nigdzie), jednak już wtedy nie zaprzeczamy czasownika w zdaniu (w języku
angielskim nie ma podwójnego znaczenia), np.:
Nobody knows her
secret.
Słówka everyone/ everybody
(wszyscy), everything (wszystko), everywhere (wszędzie) są używane w zdaniach
twierdzących, przeczących i pytaniach, np.:
Everybody likes
her.
Uwaga!!
Po słowach everyone/
everybody używamy w liczbie pojedynczej, nie mnogej, np.:
Everyone is happy. Wszyscy są szczęśliwi.
Wyrażanie przyszłości- will
Will używamy:
·
gdy
przewidujemy przyszłość na podstawie własnych opinii, lub gdy spodziewamy się,
co ma nastąpić, np.:
It will get
dark at about 4.30.
· gdy podejmujemy decyzję w czasie mówienia, np.:
…I know. I’ll buy gim a book about football.
·
Formułując
obietnice, ostrzeżenia i prośby, np.:
I’ll be
here at 7.00
·
Formułując
propozycje i sugestie, np.:
Shall I open the window?
W tym użyciu w pierwszej osobie zamist will często występuje shall.
Zdania twierdzące
I/you/he/she/it/we /they |
will |
go to the cinema. |
Zdania przeczące
I/you/he/she/it/we /they |
won’t |
go |
Pytania
Will |
I/you/he/she/it /we /they |
open the window? |
Shall |
I/we |
Krótkie odpowiedzi
Yes, I/you/he/she/it/we/they will. |
No, I/you/he/she/it/we/they won’t. |
Yes, please. |
No, thank you |
*Informacje pochodzą z Repetytorium Gimnazjalnego wydawnictwa Pearson Longman