POLSKIE TAŃCE NARODOWE
POLONEZ 1. M. K. Ogiński - Polonez a-moll "Pożegnanie
Ojczyzny".
MAZUR Jest tańcem parowym w metrum 3/4 o
charakterystycznym rytmie. Zawiera kroki posuwiste i skoczne
przyklęki, wir wolno splecionych par i szybkie przebiegi. W
mazurze akcenty są porozmieszczane w różnych częściach taktu,
najczęściej jednak na trzeciej części, co nadaje mu żywy
charakter. Mazur, zanim ostatecznie się ukształtował, co
nastąpiło pod wpływem chodzonego polskiego obertasa i krakowiaka
znany był na Mazowszu jako wyrwas, szumny, gniewus, goniony
. Mazur podobnie jak chodzony polonez zawędrował na dwory
magnackie skąd już w połowie XIX w. rozpowszechnił się na cały
świat jako taniec towarzyski oczywiście przetworzony
artystycznie przez nauczycieli tańca. Oni to uporządkowali krok
tańca ludowego i ustalili figury dawniej dowolnie kombinowane
przez wodzirejów, którzy w mazurze mieli więcej pola do popisu
niż w innych tańcach ludowych. Najstarsze figury mazurowe które
przedostały sie do mazura towarzyskiego są to formy taneczne
wzięte z dawnych obrzędów ludowych, tańców lub gier. Są to:
figura krakowska, odbijany, zwodzony. Mazur jako utwór
muzyczny stał się popularny w świecie dzięki Chopinowi podobnie
jak polonez, a przez kompozytorów opery i baletu zawitał również
na scenę. 1. S. Moniuszko - Mazur z opery "Halka"
KRAKOWIAK Taniec ludowy ziemi krakowskiej,
utrzymany w metrum 2/4, średnim tempie zawierający
charakterystyczne synkopy, które przenoszą akcenty na słabe
części taktu. Nazwa krakowiaka prawdopodobnie nieludowego
pochodzenia pojawiła się w XVII wieku na określenie dwumiarowych
tańców krakowskich o różnych lokalnych nazwach pochodzących od
właściwości choreotechnicznych np:( mijany, suwany, dreptany,
przebiegany, ścigany) lub od miejscowości (skalmieniak,
szopieniak, wiśliczak, proszowiak). 1. S. Moniuszko - Krakowiaczek
KUJAWIAK Największą popularnością Kujawiak cieszył się na
przełomie XIX i XX wieku. 1. "Jasiu, czemu nie orzesz" - melodia ludowa
OBEREK Obertas, ober, obertany, polski taniec
ludowy w metrum 3/8 charakteryzujący się rytmami mazurowymi.
Nazwa wywodzi się od sposobu tańczenia obracania się,
polegającego na obrocie tancerza wokół partnerki w jednym takcie
i tancerki wokół partnera w drugim takcie. Różnice miedzy
Kujawiakiem, Mazurem i Oberkiem określa się zazwyczaj na
podstawie tempa które w oberku jest najszybsze. W muzyce
artystycznej trójwymiarowe tańce pod nazwą oberka lub obertasa
opracowali: Kolberg, Wieniawski, Statkowski, Szymanowski,
Bacewiczówna. 1. "Była babuleńka" - melodia ludowa
|
Dziś jest:
|
|
Webmaster: K. Kozon |